IBM gaat de komende tien jaar wereldwijd de IT-infrastructuur van ABN Amro beheren in de zogeheten ‘cloud’, de externe opslag van grote hoeveelheden data die opvraagbaar zijn via internet. ABN AMRO wil met de overstap naar de cloud kosten besparen en zijn dienstverlening verbeteren.
Met de maandag aangekondigde overeenkomst zijn miljarden dollars gemoeid, aldus technologieconcern IBM.
ABN AMRO wil met de overstap naar de cloud kosten besparen en zijn dienstverlening verbeteren.
De bank kondigde twee weken geleden aan dat er 650 tot 1000 banen verdwijnen in de periode tot 2018, omdat filialen gesloten worden door dalende bezoekersaantallen. Meer en meer klanten handelen hun bankzaken via internet af.
Internetbankieren: minder kantoren
Waar en hoeveel kantoren er gaan verdwijnen is nog niet duidelijk. ,,Dat is afhankelijk van hoe het klantgedrag zich gaat ontwikkelen”, zei financieel directeur Kees van Dijkhuizen medio november in een toelichting.
De bank neemt in het vierde kwartaal van dit jaar een voorziening van 50 tot 75 miljoen euro voor de reorganisatie. Verder investeert ABN AMRO tot 2018 een extra bedrag van ongeveer 150 miljoen euro in een versnelling van de digitalisering.
FNV Finance vreest nog meer ontslagen, omdat de nieuwe technologieën veel mensenarbeid overbodig maken. De vakbonden willen dat de bank zich sterk maakt ontslagen werknemers te begeleiden naar nieuwe banen.
ABN AMRO wil 'de klantbeleving' verbeteren. Klanten doen hun zaken steeds meer online en mobiel en bezoeken de kantoren steeds minder. ,,Zo'n 2 miljoen klanten bezoeken nog maar eens in de twee jaar een kantoor'', stelde Van Dijkhuizen. Bij de nieuwe mobiele app komen een miljoen klanten per dag.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl